We kennen tegenwoordig allemaal wel kennissen of familieleden die al eens een cruise gemaakt hebben of van plan zijn om in de nabije toekomst een cruise te gaan maken. Dit mag gerust opmerkelijk genoemd worden aangezien de algemene vakantiemarkt de afgelopen jaren stabiliseerde en zelfs een klein beetje kromp. De cruisemarkt daarentegen kende binnen Nederland tussen 2009 en 2013 een groei van maar liefst 69%. En het einde van deze groei is nog lang niet in zicht. Het mag duidelijk zijn dat de Nederlander, en bij uitbreiding ook de Belg, de smaak van het cruisen duidelijk te pakken heeft.
Gelegen aan de boorden van de Noordzee met meer dan 500 kilometer aan kustlijn is het misschien niet zo verwonderlijk dat Nederland ook binnen de cruisemarkt een belangrijke rol speelt. Zeker niet als je weet dat reeds aan het einde van de 19de eeuw een cruise kon worden gemaakt vanuit Nederland. Het was immers toen dat de nog steeds bestaande rederij Holland America Line haar eerste cruise van Rotterdam naar Kopenhagen organiseerde. Nu meer dan 100 jaar later mag je gerust van een succesverhaal spreken. Naast Holland America Line bieden immers ook andere rederijen zoals MSC en Aida Cruises tegenwoordig cruises aan die niet alleen in Nederland vertrekken maar er ook aankomen, de zogenaamde ‘turn around’ cruises.
De stijgende populariteit van cruises is te danken aan een aantal factoren die de moeite zijn om even in de schijnwerpers te plaatsen. Zo weet je meteen wat je kan verwachten als ook jij overweegt om nu eindelijk eens een cruise te boeken.
Factoren die de populariteit van cruises in de hand werken
Allereerst is er natuurlijk het reeds aangehaalde concept van ‘turn around’ cruises. Zo wat de ganse wereld is tegenwoordig vanuit de drie belangrijkste cruisehavens in Nederland (Rotterdam, Amsterdam en IJmuiden) te bereiken. Pluspunt daarbij is dat de cruises niet alleen in Nederland vertrekken maar er ook weer aankomen. Dit maakt dat het cruisegebeuren als het ware op een steenworp ter beschikking is en dat er geen extra logistieke kosten moeten gemaakt worden om ergens in het buitenland op een cruise te stappen. Lekker dichtbij en lekker goedkoop…dat weet de inwoner der Lage Landen natuurlijk wel te waarderen.
Naast het belangrijke aspect turn around cruises mogen ook de talrijke investeringen in zowel Rotterdam, Amsterdam als IJmuiden niet over het hoofd worden gezien. Elk van de havens sprong mee op de cruisetrein en investeerde de afgelopen jaren ettelijke miljoenen om niet alleen meer cruisepassagiers te kunnen behandelen, maar ook om het comfort en de faciliteiten in het algemeen een boost te geven. De Nederlandse Cruise Terminals mogen dan ook gezien worden en zijn het neusje van de zalm op cruisegebied. Een kort overzicht.
Passenger Terminal Amsterdam
Als we het over cruises hebben dan kunnen we natuurlijk niet om de Passenger Terminal in Amsterdam heen. Met meer dan 50 cruises per jaar is Amsterdam de tweede belangrijkste cruisehaven van Nederland. Zoals men in Amsterdam verwachtte, kenden ook de cruises in 2014 in Amsterdam een topjaar en bereikte men de maximale capaciteit voor de Passenger Terminal Amsterdam. Er zijn dan ook gesprekken gaande om een tweede cruise terminal in Amsterdam aan te leggen. Hiervoor zou een budget van om en bij de 15 miljoen Euro gereserveerd worden waarmee niet alleen een nieuwe cruise terminal maar ook de nodige logistieke voorzieningen zullen worden aangelegd. Op dit moment ligt de gemeente Amsterdam echter nog dwars waardoor het nog even koffiedik kijken is of de nieuwe cruise terminal er wel degelijk zal komen.
De beste Amsterdam cruises tegen de laagste prijzen vind je hier.
IJmuiden Cruise Terminals
Maak kennis met de cruise terminal die de meeste cruiseschepen per jaar afhandelt. Meer dan 130 cruiseschepen bezochten het afgelopen jaar immers IJmuiden. Deze cruisehaven heeft een kade van meer dan 300 meter en kan hierdoor cruiseschepen tot 295 meter ontvangen. De grote aantrekkingskrachten en troeven van IJmuiden zijn het feit dat deze cruisehaven zich voor de IJmuidensluizen bevindt waardoor er tot 6 uur tijd bespaard kan worden in vergelijking met de cruise terminal van Amsterdam en dat een trip naar Amsterdam van de IJmuiden Cruise Terminals slechts een half uurtje in beslag neemt. IJmuiden heeft de afgelopen jaren dan ook niet op een Euro gekeken wat betreft verbetering van faciliteiten en logistiek. Zo werd er een tweede cruise terminal gebouwd, de Felison Cruise Terminal, werd een verbindingsweg onder handen genomen en kwam er ook een nieuwe loopbrug.
Een cruise boeken vanuit de IJmuiden Cruise Terminals? Dan moet je hier zijn!
Rotterdam Cruise Terminal
In tegenstelling tot Amsterdam en IJmuiden sprong Rotterdam pas afgelopen jaar goed en wel op de cruisetrein. Met ‘slechts’ om en bij de 30 cruiseschepen per jaar mag het duidelijk zijn dat Rotterdam er best aan doet om niet langer achterop te hinken. En blijkbaar hebben ze deze boodschap in Rotterdam begrepen. Het Havenbedrijf Rotterdam en de gemeente Rotterdam sloegen dan ook de handen in elkaar en besloten om samen 7 miljoen Euro in de Cruise Terminal Rotterdam te investeren. Ondertussen werd de passagiersbrug al gerestaureerd. Doel is om tegen volgend jaar het aantal cruiseschepen dat Rotterdam als aanleghaven heeft te verdubbelen. Wij volgen het alvast van nabij!
Voor een cruise vanuit Rotterdam kan je hier terecht.
Het mag duidelijk zijn dat cruises in het algemeen in de lift zitten en dat onze cruisehavens er alles aan doen om aan deze groeiende trend te beantwoorden.