Heb je een vraag?
Zoekresultaten
Geen resultaten gevonden.
1. Algemeen
-
Waarom boeken bij CruiseReizen.nl?
Bij CruiseReizen.nl vergelijk je heel gemakkelijk en snel alle cruises en prijzen. Wij rekenen geen boekingskosten en hebben de laagsteprijsgarantie. Omdat wij met veel verschillende rederijen samenwerken kunnen wij je een reis adviseren dat het beste bij je past. Daarnaast hebben wij vaak meer mogelijkheden om je cruise compleet te maken met vluchten, transfers, autohuur en verzekeringen. Daarnaast zijn wij aangesloten bij de ANVR, SGR en Calamiteitenfonds, hebben wij ons eigen VIP-programma https://www.cruisereizen.nl/vipclub, zijn wij het gehele jaar geopend en hebben ruime openingstijden! Eigenlijk is de vraag waarom niet?
-
Vanaf welke leeftijd mag je bij CruiseReizen.nl boeken?
Voor de hoofdboeker van de reis, is het al vanaf de leeftijd 18 jaar mogelijk om een cruise vakantie bij CruiseReizen.nl te boeken! Wel hanteren een aantal Amerikaanse rederijen een minimum leeftijd van 21 of zelfs 25 jaar, waardoor wij je daar niet op mogen inboeken als hoofdboeker. Dit geldt ook wanneer een Europese rederij de Amerikaanse wateren vaart. Maar er zijn nog genoeg andere toffe mogelijkheden hoor. ;-)
-
Welke betaalmogelijkheden biedt CruiseReizen.nl?
Bij CruiseReizen.nl kun je gemakkelijk en veilig online betalen. Je kunt bij ons via iDeal, MasterCard, PayPal, Bancontact/Mister Cash, Visa of met American Express betalen. Wij maken daarbij gebruik van het betalingssysteem Buckaroo. Mocht dit geen mogelijkheid voor je zijn, neem dan contact op met een Cruise Specialist. Dan bespreken wij graag met je de mogelijkheden.
-
Waarom cruisen?
Herkenbaar? Een familielid, vriend of kennis die non-stop over cruises door blijft praten? Of je ziet een giga-schip in de Rotterdamse haven liggen? Of toevallig een documentaire op Netflix voorbij zien komen van het grootste cruiseschip ter wereld? Er zijn talloze redenen te bedenken waarom iedereen een cruise een keer moet uitproberen! Je kan telefonisch contact met ons opnemen en wij willen maar al te graag onze cruise-ervaringen met je delen. Maar om je alvast een idee te geven, bekijk de volgende video: https://www.cruisereizen.nl/beginnende-cruiser.
-
Welke cruise past het beste bij mij?
Wij kunnen het ons goed voorstellen dat je bij een eerste cruise vakantie verbijsterd bent door het aanbod en de verschillende rederijen. Probeer een aantal vragen voor jezelf alvast beantwoord te hebben, zoals: Wat vind jij belangrijk tijdens je vakantie? Welk vaargebied en periode wil je op vakantie? Wat is je budget? Waar bestaat je reisgezelschap uit? Neem contact op met een Cruise Specialist en wij adviseren je graag!
-
Wanneer is het beste moment om te boeken?
Dat is een vraag die iedereen graag beantwoord wilt hebben. Hier is alleen geen eenduidig antwoord op. De reisbranche werkt altijd met vraag en aanbod. Dit betekent dat de prijs die je ziet vaak dagprijzen zijn en dus fluctueren. Vaak zijn er ook verschillende acties zoals een Vroegboekkorting, Last-Minute deal of een All-Inclusive pakket met leuke extra`s. Wanneer een rederij Last-Minute nog een aantal hutten over heeft, kan de cruise maatschappij ervoor kiezen om het cruise tarief te verlagen. Dan kan het zijn dat je boekt voor een garantiehut of één van de overgebleven hutten krijgt. Maar, stel je boekt dan ook je vliegtickets erbij, dan kunnen deze weer een stuk hoger zijn dan wanneer je vroeg had geboekt. Het belangrijkste is dat jij je vakantie boekt voor het bedrag dat jij hiervoor over hebt!
-
Hoe boek ik mijn cruise?
Je kunt een aantal cruises gemakkelijk bij ons online boeken! Mocht dit niet mogelijk zijn dan kun je altijd een offerte aanvragen of telefonisch contact met ons opnemen. Moet je eerst nog je vakantie aanvragen op je werk of oppas regelen voor je kat? Het is vaak ook mogelijk bij CruiseReizen.nl om een (vrijblijvende) optie te nemen op je reis. Dan houden wij een aantal dagen de gewenste reis in optie zodat de prijs niet veranderd of je gewenste hut ineens weggekaapt is door iemand anders aan de andere kant van de wereld. ;-)
-
Ik wil op een andere dag/haven inschepen of ontschepen, is dit mogelijk?
Dit is vaak mogelijk, maar moet altijd aangevraagd worden bij de betreffende rederij. Houdt er echter rekening mee dat je de reis moet betalen tot aan het eindpunt (er geldt geen korting). En dat de rederij altijd het recht heeft om een route te wijzigen (ook zonder je vooraf te informeren of een reden op te geven). Hierdoor kan het zijn dat de haven waar je wilde ontschepen niet aangedaan wordt. In de meeste gevallen dien je zelf je bagage van boord te dragen indien je eerder ontscheept.
-
Ik heb een loyaliteitsnummer van de rederij. Kan ik wel nog punten sparen bij CruiseReizen.nl?
Ja natuurlijk! Je geeft ons jouw loyaliteitsnummer door of wij zoeken deze voor je op in het systeem van de rederij. De punten en voordelen die je daarbij hoort te krijgen, krijg je ook bij ons. Daarnaast hebben wij daarbovenop ook ons eigen VIP-spaarprogramma!
-
Wat is de aanbetaling van de reissom?Bij het bevestigen van de reisovereenkomst wordt een aanbetaling gevraagd van maximaal 35% van de totale reissom plus de eventuele geboekte vluchten en afgesloten verzekeringen. Indien je binnen 8 weken voor vertrek boekt, dien je de gehele reissom op het moment van boeken volledig te voldoen. In geval van een ‘non refundable’ aanbieding bedraagt de aanbetaling 100%.
-
Waar kan ik de algemene voorwaarden van CruiseReizen.nl terugvinden?
De algemene voorwaarden kun je terugvinden op: https://www.cruisereizen.nl/algemene-voorwaarden
2. Hut
-
Wat voor type hutten zijn er?
Er zijn heeéél veel verschillende type hutten. Maar om je het in het begin niet te moeilijk te maken, kun je er vanuit gaan dat je kunt kiezen tussen een: Binnenhut: Gelegen aan de binnenzijde van het schip en heeft geen raam of natuurlijk daglicht; Buitenhut: Vaak gelegen aan de buitenzijde van het schip, op de lager gelegen dekken en heeft een rond of vierkant raam met uitzicht op zee, het raam kan vaak niet open. Ook zijn er buitenhutten dat aan de binnenzijde van het schip zijn gelegen die uitkijken op de faciliteiten. Soms zijn er hutten met beperkt uitzicht; Balkonhut: Vaak gelegen vanaf dek 4 of hoger en ligt meestal aan de buitenzijde van het schip. Je hebt een privé balkon dat uitkijkt op zee. Soms zijn er hutten met beperkt uitzicht door een reddingsboei of sloep. Sommige balkonhutten zijn gelegen aan de voor- of achterkant van het schip; Suite: Vaak gelegen op de hoger gelegen dekken, de hutten zijn vaak ruimer opgezet met balkon. Ook krijgen Suite gasten privileges en exclusiviteit. Bij ieder type hut, zijn er veel verschillende categorieën. Het verschil hier tussen is vaak de ligging op het schip en/of de afmeting. Neem contact op met een Cruise Specialist om jouw ideale hut te vinden!
-
Hoe is de bedden opstelling geregeld?
De meeste hutten zijn standaard geschikt voor 2 personen. In de hut staan vaak twee losse bedden welke tegen elkaar aangeschoven staan. Wil je liever 2 aparte bedden? In veel gevallen is dit mogelijk (met uitzondering van bijvoorbeeld Aida Cruises). Geef dit dan aan bij je persoonlijke Cruise Specialist zodat dit doorgegeven kan worden aan de rederij. Je hutsteward zal er voor zorgen dat de bedden apart komen te staan.
-
Hoe is de indeling met faciliteiten in de hut?
De hut is vaak ingedeeld met een tweepersoonsbed of twee enkele bedden, een bank, een kaptafel, televisie, airconditioning en een badkamer met douche of bad. In de badkamer vind je vaak de standaard toiletartikelen zoals zeep, douchegel en shampoo.
-
Wat is de lengte van het bed?
De meeste bedden hebben een lengte van 2 meter. Ben je iets langer? Dan kijken wij graag welk type hut (en bed) het beste bij je past. In sommige gevallen kan het bed nog iets uitgeschoven worden.
-
Met hoeveel personen kan ik in een hut?
Je kunt in veel gevallen met maximaal 4 personen in een hut verblijven. Houd wel in gedachten dat de ruimte erg beperkt is. Voor de derde en vierde persoon wordt vaak de bank omgebouwd tot een comfortabel bed of is er een stapelbed. De schepen van tegenwoordig worden steeds groter, innovatiever en efficiënter gebruik gemaakt van de ruimte. Zo zijn er tegenwoordig ook familiehutten, ideaal voor gezinnen met kids. Er zijn ook schepen met hutten voor meer dan 4 personen, ook is er vaak een mogelijkheid om twee hutten naast elkaar gelegen met een tussendeur te boeken waardoor hier een gezamenlijke ruimte van te maken is. Niks staat meer in de weg om een cruise te maken met het hele gezin!
-
Wat is een garantiehut?
Dit betreft vaak de meest voordelige hutkeuze. Bij een garantiehut is het voorafgaand aan je cruise nog niet bekend welk hutnummer aan jouw boeking wordt gekoppeld. Hiermee heb je wel het meest voordelige tarief gekozen! Het kan dus voorkomen dat je hut (vanaf een buitenhut of hoger) beperkt zicht heeft door bijvoorbeeld een reddingsboei of sloep. Daarnaast kun je geen voorkeur geven aan de ligging op het schip of aan de beddenindeling (sommige hutten hebben vaste losse bedden of tweepersoonsbedden die niet uit elkaar kunnen). Wanneer je een hutnummer toegewezen krijgt, kan varieren. Dit kan dus ook op de dag van het inschepen zelf zijn, of een aantal dagen voor vertrek.
-
Is er airconditioning in de hut?
Ja, veelal kun je dit zelf regelen in je hut. Verder zijn de schepen in de openbare ruimten voorzien van airconditioning.
-
Is er een mini-bar aanwezig?
Dit is per rederij en hut verschillend. In de meeste gevallen is een mini-bar wel aanwezig. Indien je dit zeker wilt weten, kun je het beste contact opnemen met een Cruise Specialist.
-
Heb ik een televisie in de hut?
Ja, meestal is dit een flat-screen smart TV met live satelliet nieuws. Hier kun je verschillende kanalen op bekijken. Ook zijn er vaak verschillende films (op aanvraag) welke je kunt bekijken tijdens jouw cruise.
3. Je eerste cruise
-
Wat is inbegrepen bij mijn cruise?
In de meeste gevallen is het ontbijt, lunch en diner in de buffet- en hoofdrestaurants inbegrepen. Daarnaast kun je vaak koffie, thee en frisdranken halen tijdens de openingstijden van deze restaurants. Daarbij zijn diverse activiteiten, entertainment en de havengelden inbegrepen. Overige extra`s zijn vaak exclusief, maar kun je wel nog uitbreiden met een bijvoorbeeld een extra drankenpakket en een dinerpakket voor de specialiteitenrestaurants. Er zijn rederijen die afwijken van het standaard volpension concept en bijvoorbeeld standaard semi-all inclusive of all-inclusive aanbieden. Vaak kun je dit ook terugvinden op onze website of onze Cruise Specialisten om advies vragen.
-
Wat wordt bedoeld met verplichte fooien?
De fooien worden ook wel aangeduid als gratuities, tips of service charge. De betekenis hiervan is hetzelfde. In de cruise wereld werken heel veel mensen aan jouw perfecte cruise vakantie, van in de bars en restaurants tot aan je hutsteward. Het geven van fooien is een heel normaal gebruik tijdens een cruise. Over het algemeen zijn de fooien niet inbegrepen in de reissom. Een gemiddelde fooi is 15 EURO of 18 USD p.p.p.d. De hoogte van de fooien per rederij zijn terug te vinden op: https://www.cruisereizen.nl/fooien. Ook dit wordt automatisch op je boordrekening bijgeschreven.
-
Wat is boordtegoed en waar kan ik dit voor gebruiken?
Heb je te horen gekregen dat je boordtegoed ontvangt voor je cruise? Heerlijk! Dat betekent dat je zakgeld meekrijgt voor je vakantie. Dit bedrag mag je zelf naar wens aan boord besteden aan bijvoorbeeld je favoriete cocktails of een leuke excursie. Het boordtegoed wordt aan het begin van de cruise klaargezet op je boordrekening. In sommige gevallen wordt het boordtegoed al klaargezet in je "Mijn cruise account". Dit betekent dat je al voorafgaand aan de cruise al de voorpret hebt om leuke extra`s bij te boeken. :-)
-
Welke valuta wordt er aan boord veelal gebruikt?
Dit is in Euros of in Amerikaanse Dollars. Dit ligt aan met welke rederij je vaart. Alle uitgaven zoals drankjes, excursies en aankopen in de winkel worden op de boordrekening gezet. Deze is gekoppeld aan je persoonlijke account en hutnummer. Aan het einde van de cruisevakantie ontvang je de boordrekening in je hut ter controle. Vaak kun je deze ook tussendoor inzien in je Applicatie of op je Smart TV in de hut. Het eindbedrag wordt vervolgens automatisch van je CreditCard afgeschreven dat je al bij de (online) check-in hebt doorgegeven.
-
Heb ik een CreditCard nodig voor een cruise?
Tijdens het online inchecken of bij de terminal check-in geef je aan hoe je jouw boordrekening wenst te betalen. Je kunt hierbij kiezen uit CreditCard of contant. Wanneer je vaart met een Amerikaanse cruise maatschappij dan zal dit in Amerikaanse dollars zijn en dien je voorafgaand aan de cruise direct een borg (deposit) te betalen. De hoogte van de borg is per rederij verschillend en wordt vaak al tijdens de online check-in aangegeven. Het is dus eigenlijk het gemakkelijkste en veiligste om te reizen met een CreditCard. Het is bij de meeste rederijen niet mogelijk om met een Pinpas of prepaid CreditCard (waar je een bedrag op stort) te betalen omdat de rederij te betalen. Hierdoor heeft de rederij niet de mogelijkheid en garantie om een bedrag op te reserveren.
-
Kan ik contant betalen aan boord?
Het is vaak wel mogelijk om contact te betalen, alleen adviseren wij wel altijd om te reizen met CreditCard. Zeker wanneer je reist naar Amerika of vaart met een Amerikaanse cruise maatschappij. Bij Amerikaanse rederijen dien je een borg af te staan in de valuta van de rederij. Wanneer dit een Amerikaanse rederij is, zal de borg in Amerikaanse Dollars zijn. De hoogte van de borg is per rederij verschillend en afhankelijk van de lengte van je cruise. Mocht je niet de mogelijkheid hebben om een CreditCard aan te schaffen of niet wenselijk zijn, dan kun je de hoogte van de borg vaak terugzien tijdens de online check-in.
-
Ik heb mijn cruise geboekt. Hoe boek ik nu extra’s zoals excursies en een drankenpakket erbij?
In de meeste gevallen hebben wij je al per mail laten weten hoe je jouw cruise vakantie kunt personaliseren. Vaak kun je een eigen account aanmaken via de website van de rederij of de applicatie op je smartphone downloaden. Vervolgens voeg je jouw boekingsnummer toe aan je account en voila! Hier vind je alle mogelijkheden die tijdens jouw cruise vakantie aangeboden worden en beschikbaar zijn. Have fun!
-
Ik heb nog geen geen boeking. Hoe maak ik mijn cruise all- inclusive?
In sommige gevallen is het mogelijk om jouw cruisevakantie direct all-inclusive te boeken bij onze Cruise Specialisten. Zij kunnen een speciaal All-inclusive pakket aanbieden of een drankenpakket toevoegen aan je cruise vakantie. Een andere mogelijkheid is om je cruise op basis van volpension te boeken en later je via de online cruise omgeving of op de eerste dag van je cruise het gewenste drankenpakket uit te kiezen. Via deze link kun je meer informatie vinden over der verschillende drankenpakketten: https://www.cruisereizen.nl/drankenpakket/.
-
Heb ik WiFi of internet aan boord?
Bij de meeste rederijen is internet nog niet standaard inbegrepen in je cruiseprijs. Tegen betaling kun je, indien aanwezig, gebruik maken van de WiFi en het internetcafé. Via je eigen Cruise planner of Mijn Cruise omgeving kun je vaak de verschillende internetpakketten terugvinden.
-
Kan ik telefoneren vanaf het schip naar huis?
Het schip is beperkt bereikbaar via de satelliettelefoon en uitsluitend voor noodgevallen te gebruiken. Indien je gebruik maakt van je eigen mobiele telefoon, dan ben je afhankelijk van het bereik en de kosten van het dichtstbijzijnde land. De kosten kunnen hoog zijn, dus wees hier voorzichtig mee. Op volle zee zal je geen telefoonverbinding hebben. Zodra het schip aanmeert of zich in de buurt van land begeeft, zul je wel verbinding hebben. Het is ook aan te raden om de voorwaarden van je mobiele provider te bekijken. Tegen betaling kun je, indien aanwezig, gebruik maken van de WiFi en de internetruimtes. Via je Cruise Planner / Mijn Cruise omgeving kun je bekijken welke internetpakketten aangeboden worden.
-
Hoe maak ik restaurantreserveringen?
Dit is afhankelijk van met welke rederij je gaat cruisen. Je kunt dit in de meeste gevallen doen via je eigen "Cruise Planner" of "Mijn Cruise" account. Informatie hierover kun je terugvinden in je boekingsbevestiging.
-
Wat betekent tenderen?
Indien het schip niet aan de kade kan aanmeren, word je door motorsloepen naar de kade gebracht. Wanneer je gebonden bent aan een scootmobiel of rolstoel, kan het zijn dat deze haven voor jou minder toegankelijk is en je daardoor niet van boord kunt. In de meeste gevallen is het al voorafgaand aan de cruise bekend of tijdens jouw vaarroute getenderd moet worden of niet. Tussentijds kan het voorkomen dat dit toch gewijzigd wordt. Informeer hierover bij je Cruise Specialist.
-
Wat gebeurt er als ik het schip mis?
Dit zou heel vervelend zijn. Het schip wacht namelijk niet op je en zal je naar de volgende haven varen. Je kunt in de volgende haven inschepen.
-
Wat is de vaarroute van mijn cruise?
De vaarroute kun je eveneens terugvinden op onze website en in de reisdocumenten. Het kan voorkomen dat het schip de route wijzigt door overmacht of operationele redenen. Dit kan voorafgaand aan de cruise bekend gemaakt worden, maar kan ook tijdens de cruise gebeuren. Meestal vaart het schip ´s nachts. Zo leg je iedere morgen aan in een nieuwe plaats. Er zijn ook dagen dat je de hele dag op zee bent. Op deze dagen kun je gebruik maken van alle faciliteiten aan boord van uw cruiseschip.
-
Is water uit de kraan aan boord drinkbaar?
Ja, het kraanwater aan boord is drinkbaar. Het smaakt waarschijnlijk wel anders dan je gewend bent. Je kunt uiteraard ook flessen water kopen aan boord.
-
Wat is een dinerzitting (vroege, late of open)?
Wanneer je gebruik wilt maken van het hoofdrestaurant welke inbegrepen is voor het diner, dan kun je vaak kiezen uit een vroege, late of open dinerzitting. Om zoveel mogelijk mensen aan boord de mogelijkheid te geven om gelijktijdig te eten wordt dit vaak in tijdsvakken verdeelt. Een vroege dinerzitting is de eerste mogelijkheid in de avond om te eten. Vaak is dit rond 18:00 tot 19:00 als starttijd. De late dinerzitting begint vaak tussen 20:00 en 21:00. Heeft de rederij de mogelijkheid van een open dinerzitting? Dan kun je dineren wanneer je dat wenst. Uiteraard is dit wel onder voorbehoud van een beschikbare plek.
-
Mag ik roken aan boord?
Op de meeste schepen mag je niet roken in de restaurants en hutten (ook niet op de balkons). Wel is er een beperkte mogelijkheid om te roken in publieke ruimtes zoals bars en lounges. Ook kun je op het open dek op de aangewezen delen roken.
-
Is het toegestaan om drank mee aan boord te nemen?
Nee, het is niet toegestaan om eigen drank, zowel alcoholisch als non-alcoholische, mee te nemen aan boord. Sommige rederijen hebben hier een uitzondering op, daarbij zijn regels verbonden aan wat er wel mee mag aan boord. Dit geldt voor alle ingecheckte en handbagage. Mocht je toch drank meenemen, dan wordt dit in de meeste gevallen verwijderd, in beslag genomen en weggegooid.
-
Ben ik verplicht om een excursie te reserveren via de rederij?
Nee, dit ben je in de meeste gevallen niet verplicht. Vaak legt het cruiseschip in de buurt van het centrum van een stad aan. Sommige havens zijn wat verder van het centrum gelegen. Je kunt op eigen gelegenheid of met een lokale taxi gemakkelijk het centrum van de stad bereiken.
-
Zijn de excursies via de rederij aan te raden?
Ja! Het fijne aan een georganiseerde excursie van de rederij is dat de uitvoering en tijdig terug aan boord zijn, de verantwoordelijkheid is van de rederij. Als je heel graag iets wilt zien in een bepaalde haven (het Colosseum in Rome, de Hermitage in Sint Petersburg, de Etna in Sicilië of wil duiken in het Caribisch gebied), dan adviseren wij je om dit te reserveren. Natuurlijk kun je ook gemakkelijk zelf de bestemming verkennen, alleen is dit wel op eigen verantwoordelijkheid. Houd de tijd dus goed in de gaten en zorg dat je op de hoogte bent van de vertrektijd van het schip. Dit wordt vaak omgeroepen en staat aangegeven op de schermen en borden wanneer je van het schip afgaat.
-
Mag ik ook aan boord blijven na aankomst in een haven?
Ja natuurlijk! Het is zelfs vaak heerlijk rustig om aan boord te blijven terwijl iedereen de haven aan het ontdekken is. Zo dat is fijn, een heel schip speciaal voor jezelf! ;-)
-
Kan je na een excursie nog op eigen gelegenheid het centrum in?
Het is altijd slim om dit na te vragen aan boord. Zij kunnen je namelijk vertellen hoe laat het schip zal vertrekken en op welk tijdstip je uiterlijk weer terug aan boord dient te zijn. Houd er wel rekening mee dat bij een georganiseerde excursie van de rederij het schip zal wachten, maar wanneer jij op eigen gelegenheid de bestemming gaat verkennen dit je eigen verantwoordelijkheid zal zijn. Het schip wacht namelijk niet en om moet het afgesproken tijdstip de haven uitvaren.
4. Baby's en kinderen
-
Vanaf welke leeftijd mogen baby’s mee aan boord?
Bij de meeste rederijen mogen baby´s vanaf 6 maanden mee aan boord. Bij trans-Atlantische afvaarten, bij cruises langer dan 15 dagen of cruises met 3 of meer opeenvolgende zeedagen is de minimumleeftijd vaak 1 jaar oud.
-
Is het mogelijk om een babybedje in de hut te zetten?
Dit is in de meeste gevallen wel mogelijk, wanneer de hut voldoende ruimte hiervoor biedt. Bij sommige rederijen is het niet mogelijk om een babybedje te plaatsen in een binnenhut aangezien hier onvoldoende ruimte voor beschikbaar is.
-
Werkt een babyfoon aan boord van het schip?
Veelal wel, maar het bereik is afhankelijk van het type en de afstand.
-
Vanaf welke leeftijd mag je kind alleen in één hut verblijven?
Indien je samen met het gezin op vakantie gaat komt het wel eens voor dat de ouder(s) vragen om een eigen hut en de kinderen ook een eigen hut. In de meeste gevallen moet het kind minimaal 18 of 21 jaar oud zijn. Aangezien dit per rederij kan verschillen, is het goed om je Cruise Specialist hierin mee te laten kijken.
-
Welke rederijen zijn kindvriendelijk?
Dit zijn er meerdere! Dit zijn Norwegian Cruise Lines, Royal Caribbean Cruises, MSC Cruises, AIDA Cruises (let op: zorg in de kidsclubs worden uitgesloten wanneer de kinderen niet voldoende Engels of Duits spreken), Costa Cruises, Carnival Cruise Lines en natuurlijk niet te vergeten, Disney Cruise Lines!
-
Welke rederijen hanteren kinderkortingen?
Sommige rederijen hanteren speciale tarieven voor jong volwassenen en kinderen. Ook zijn er rederijen waarbij de kids en baby`s alleen de havengelden/taxes betalen of zelfs gratis meecruisen. Royal Caribbean en Disney Cruise Lines hebben zelf geen speciale kindertarieven, maar hanteren een gereduceerd tarief voor de 3e/4e/5e persoon in de hut, ongeacht de leeftijd!
-
Welke activiteiten worden voor kinderen georganiseerd?
Als je gekozen hebt voor een kindvriendelijke rederij dan worden er vaak talloze activiteiten georganiseerd. Denk hierbij aan een Baby Splash Zone, een Mini- en Teensclub, zwembaden met glijbanen, Game Zones, Karten, Lasergamen, Klimmuren, enzovoorts! Waarschijnlijk zal je kind zich geen moment vervelen en voortaan alleen nog maar op cruise vakantie willen. ;-) Dit is natuurlijk wel per schip verschillend.
Let op: Bij AIDA Cruises wordt zorg in de kidsclubs uitgesloten wanneer kinderen geen Engels of Duits spreken. -
Mag mijn baby of kind in het zwembad met een zwemluier?
Indien er geen speciaal baby of kinderbadje aanwezig is aan boord van je cruiseschip, dan is dit om hygiënische redenen niet toegestaan.
-
Mijn kind is 18 jaar oud. Mag hij/zij alcohol drinken?
Dit is toegestaan bij een aantal Europese rederijen die varen in de Europese wateren. Bij de meeste Amerikaanse rederijen geldt de minimale leeftijd 21 jaar oud omdat zij varen onder de Amerikaanse vlag varen.
-
Betalen mijn kinderen ook fooien?
De kinderen betalen bij de kindvriendelijke rederijen vaak de helft minder aan fooien. Zij blijven wel altijd fooien betalen. Dit geldt ook voor baby´s.
5. Gezondheid en veiligheid
-
Is er een dokter aan boord aanwezig?
Op elk cruiseschip bevindt zich een modern hospitaal met een scheepsarts en gediplomeerd personeel.
-
Waar vind ik de gezondheids- en veiligheidsmaatregelen aan boord?
De informatie kun je op verschillende plekken terugvinden. De reguliere gezondheids- en veiligheidsmaatregelen kun je terugvinden in de reisdocumenten en tijdens de online check-in. Ook aan boord wordt hier veel aandacht aan gegeven. Daarnaast communiceren wij in de mailcommunicatie de belangrijkste maatregelen aan boord ten behoeve van COVID-19.
-
Word ik zeeziek tijdens een cruise?
De meeste schepen zijn zo stabiel dat je vaak niet eens in de gaten heeft dat je aan het varen bent. Op verschillende plekken op het schip kun je er meer of minder last van hebben. Het kan natuurlijk voorkomen dat je ziek wordt door bijvoorbeeld weersomstandigheden. Gelukkig kun je dit makkelijk voorkomen door reisziektetabletten of pleisters mee te nemen. Deze kun je uiteraard ook aan boord kopen. Wij geven je ook een aantal tips in de volgende video: https://www.cruisereizen.nl/tv/1/hoe-voorkomen-van-zeeziekte.
-
Ik ben zwanger, mag ik een cruise maken?
Ja dit mag, alleen gelden er strengere regeles dan bij vluchten. Je mag tot 23 of 24 weken zwangerschap aan boord. Hierna is dit niet meer toegestaan. Dit is afhankelijk van de rederij. Hiervoor mag je aan boord met een Engelse gezondheidsverklaring van de verloskundige en de rederij wilt hier voorafgaand aan de cruise van op de hoogte zijn door middel van een Special Request formulier.
-
Ik heb belangrijke medische informatie. Hoe geef ik dit door?
Indien dit informatie is wat belangrijk is voor de rederij om over op de hoogte te zijn, dan is dit ontzettend belangrijk om door te geven. Dit kan van alles zijn van mobiliteit tot aan allergieën. Per rederij is het verschillend hoe je dit door kunt geven. Het belangrijkste is dat je hier direct melding van maakt bij het boeken van je reis zodat je Cruise Specialist je hier over kunt informeren. In de meeste gevallen is het voldoende om een Special Request formulier in te vullen en deze te mailen naar de rederij.
-
Ik heb een allergie of dieetwens, hoe geef ik dit door?
Geef dit direct door aan je Cruise Specialist bij het maken van de boeking. In de meeste gevallen kunnen wij dit direct in de boeking verwerken. Verder is het belangrijk om een Special Request formulier in te voeren.
-
Heb ik een vaccinatie nodig?
Informeer in de eerste instantie hierover bij de GGD. Die kunnen je het beste adviseren wat noodzakelijk is voor jou en het vaargebied waar je naar toe reist. Daarnaast geldt momenteel een strenger vaccinatie beleid wegens COVID-19. Aanvullende informatie hierover kun je terugvinden in je reisdocumenten.
-
Ik neem insuline mee aan boord, kan dit gekoeld bewaard worden?
Dit is afhankelijk of een mini-bar aanwezig is in de hut en of deze voldoende gekoeld kan blijven. Daarnaast heb je een naaldencontainer nodig. Het is belangrijk dat dit voorafgaand aan de cruise aangevraagd wordt bij de rederij middels het Special Request formulier zodat zij zich hierop kunnen voorbereiden.
-
Ik moet dialyseren aan boord. Is dit mogelijk?
Nee, in de meeste gevallen is dit niet mogelijk. Onafhankelijke peritoneale dialyse (buikspoeling of buikdialyse) in de cabine is soms toegestaan na voorafgaande registratie. Sommige rederijen zoals Nicko Cruises en Hapag Lloyd Cruises bieden wel de mogelijkheid voor verzorging aan boord. Dit dient wel altijd voorafgaand aangevraagd en toestemming voor verleend te worden.
6. Je cruise voorbereiden
-
Kan ik met een ID-kaart/identiteitskaart reizen?
Nee, in de meeste gevallen is dit niet mogelijk en worden hier ook geen uitzonderingen in gemaakt. Je kunt hierdoor geweigerd worden aan boord. De reden hiertoe is dat veel cruise maatschappijen onder de Amerikaanse vlag varen. Ondanks je in een Europees vaargebied bevindt, dien je te reizen met een Internationaal paspoort. Let hierbij ook op dat een Internationaal paspoort noodzakelijk is voor Engeland.
-
Hoe lang moet mijn paspoort geldig zijn?
Het internationale paspoort dient minimaal 6 maanden na je vertrekdatum uit het land van bestemming geldig te zijn.
-
Wanneer ontvang ik mijn reisdocumenten/reisbescheiden?
Je reisbescheiden of reisdocumenten ontvang je ongeveer 14 tot 10 dagen voor vertrek. Bij de meeste rederijen is het inmiddels noodzakelijk of wordt geadviseerd om online in te checken. Hier ontvang je vanuit ons aanvullende informatie over.
-
Hoelang van te voren moet ik online inchecken?
In de meeste gevallen dient de online check-in tussen de 21 dagen tot uiterlijk 4 dagen voor vertrek voor iedere gast in de hut voltooid te worden.
-
Wat doe ik met de bagagelabels?
De bagagelabels ontvang je bij de reisdocumenten per mail of zodra je de online check-in hebt voltooid. De bagagelabel kun je voorafgaand aan je koffer vastleggen of meenemen naar de cruise terminal zodat het personeel deze aan jouw koffer kunnen bevestigen. De rederij zal je bagage inchecken en naar je hut brengen.
-
Heb ik een visum nodig voor mijn cruise?
Dit is afhankelijk van je vaargebied. Meer informatie kun je vinden op https://www.cruisereizen.nl/visum-aanvragen.
-
Wat is een ESTA?
ESTA is het Elektronisch systeem voor reistoestemming naar de VS via het Internet. Als je naar de Verenigde Staten wilt reizen en inwoner bent van een land dat onder het Visa Waiver Program valt, dan moet je een ESTA-reistoestemming (Electronic System for Travel Authorization) aanvragen. Met andere woorden, een ESTA is een visum om de Verenigde staten binnen te komen. Meer informatie kun je terugvinden op: https://www.cruisereizen.nl/visum-aanvragen.
-
Waar geef ik mijn vluchttijden door voor de transfer?
Heb je via CruiseReizen.nl transfer(s) en vluchten bijgeboekt? Indien deze bij ons bekend zijn, worden de vluchttijden ook gecommuniceerd.Wanneer je een transfer via de rederij wenst is het noodzakelijk om de vluchtgegevens door te geven. Indien je vluchtgegevensDit kan gevraagd worden door je cruise specialist tijdens het boeken van de transfer of via de online check in kort voor vertrek.
-
Waar moet ik mij melden voor mijn bijgeboekte transfer?
Indien je een (privé)transfer hebt bijgeboekt dat georganiseerd wordt door de rederij, dan vind je een vertegenwoordiger van de rederij (te herkennen aan het logo van de rederij) in de aankomsthal van de luchthaven. Hij/zij zal je verder informeren over het verzamelpunt en de vertrektijd. Er wordt gestreefd naar een zo goed mogelijk schema voor alle reizigers, maar het komt ook wel eens voor dat je even moet wachten.
-
Hoeveel bagage mag ik meenemen?
Het ideale van een cruise vakantie is, dat je veelal geen bagagebeperkingen heeft. Indien je er een vliegreis bij hebt geboekt, dan geldt de bagagevrijdom van de betreffende luchtvaartmaatschappij.
-
Hoe kan een transfer van de kade naar de binnenstad geregeld worden?
In veel havens wordt er vanuit de rederij een transfer naar de binnenstad geregeld. Deze service kan tegen betaling worden aangeboden vanuit de rederij. Indien dit wordt aangeboden, wordt dit aan boord bekend gemaakt. Mocht je liever op een andere manier vervoer regelen, dan is het ook altijd mogelijk om d.m.v. een taxi of het openbaar vervoer naar de binnenstad te gaan.
-
Wat zijn de kledingvoorschriften aan boord?
De kledingvoorschriften kun je terugvinden op de reisdocumenten of instapkaarten van de cruise. Over het algemeen kleed je je in vrije tijdskleding. Bij alle formele rederijen is er minimaal 1 gala-avond of captain´s cocktail. Er wordt dan vaak verwacht dat de heren in pak verschijnen en de dames in een nette jurk. Een smoking en of galajurk is niet verplicht. Het is niet verplicht deel te nemen aan deze formele avond, je kan er die avond ook voor kiezen om in het buffetrestaurant te dineren.
-
Ik ga met de auto naar terminal. Waar kan ik parkeren?
In sommige gevallen is het mogelijk om voorafgaand een parkeerplaats bij te boeken, bijvoorbeeld in Kiel en Marseille. Dit wordt in dit geval vaak vanuit de rederij georganiseerd.
Cruise Terminal in Amsterdam
De cruiseterminal ligt achter het Centraal Station op ongeveer 10 à 15 minuten lopen. Als je het Centraal Station via de achterzijde verlaat, ligt de terminal rechts van je. In de meeste gevallen kun je het cruise schip in de verte al zien liggen. Indien je per auto naar Passenger Terminal Amsterdam wenst te reizen, dan kun je jouw auto parkeren in de Piet Hein garage onder de PTA. Bekijk de openingstijden, tarieven, beschikbaarheid en route hier https://www.amsterdam.nl/parkeren-verkeer/parkeergarages/overzicht/parkeergarage-piet/. Een voordeliger alternatief is parkeren bij parkeergarage Oosterdok. Kijk hier voor meer informatie: https://www.parkingcentrumoosterdok.nl/ of https://www.parkingcentrumoosterdok.nl/parkeren-bij-passenger-terminal-amsterdam/.Cruise Terminal in Rotterdam
Je kunt je auto parkeren bij het ss Rotterdam of bij de parkeergarage De Rotterdam Cruise Terminal Wilhelminakade.
1) Het adres van Qpark Rotterdam: Wilhelminakade 300, 3072 AR Rotterdam;
2) Het adres van het ss Rotterdam: 3e Katendrechtsehoofd 25, 3072 AM RotterdamBij het ss Rotterdam kun je voor ongeveer €15,- per dag de auto veilig parkeren. Cruise passagiers krijgen vaak een speciaal tarief aangeboden en reserveringen zijn niet vereist. Zodra je het parkeerterrein oprijdt bij het ss Rotterdam, kun je bij de slagboom een kaartje trekken. Bij terugkomst kun je langs de receptie van het ss Rotterdam op vertoon van het parkeerkaartje en de instapkaart bij de receptie betalen. Handig om te weten: er rijdt een (gratis) shuttle tussen het ss Rotterdam en de cruise terminal. -
Waar vind ik het adres van de terminal?
Het adres vind je terug op de reisdocumenten of op de instapkaarten zodra je de online check-in hebt voltooid.
-
De eerste uren aan boord. Hoe gaat dit in zijn werk?
Dit kunnen wij aan je vertellen, maar wij laten het liever aan je zien! Bekijk de volgende video: https://www.cruisereizen.nl/tv/1/eerste-uren-aan-boord.
-
Hoe laat start de inscheping/check-in bij de cruise terminal?
In de meeste gevallen start de inscheping 5 uur voor vertrek van het cruise schip. Stel het schip vertrekt om 18:00 uur, dan zal de check-in vaak 13:00 uur `s middags starten. Vaak kun je tijdens de online check-in een gewenste inchecktijd doorgeven waar je je vervolgens ook aan dient te houden. Sommige rederijen zullen zelf de incheck tijden indelen welke je vervolgens kunt terugvinden op jouw instapkaart (reisdocumenten).
-
Hoe laat start de ontscheping/check-out op de laatste dag van de cruise?
De check-out tijd wordt aan boord bekend gemaakt. De koffer dien je vaak al de avond van te voren naast je ingang van je hut te plaatsen. Zorg ervoor dat je de benodigde spullen voor de nacht en volgende ochtend even apart houdt. De volgende ochtend kun je nog even genieten van een heerlijk ontbijt en daarna zal de ontscheping gaan starten.
-
Vanaf hoe laat kan ik naar mijn hut?
Meestal kan je gelijk in de hut. Soms is de hut nog niet klaar of is je ruimbagage nog niet naar je hut gebracht, maar dan kan je vaak wel alvast je handbagage afgeven.
-
Moet ik een verloopstekker meenemen voor mijn cruise?
De meeste schepen hebben 110V en/of 220V stopcontacten, soms is een verloopstekker nodig. Vaak staat dit vermeld op de reisdocumenten/instapkaarten van de rederij. Indien je van tevoren of achteraf nog in Amerika verblijft heb je een wereldstekker nodig, in Amerika is het elektriciteitsnetwerk namelijk gebaseerd op 110 volt.
-
Zijn er bed- en badlakens aanwezig en inbegrepen?
Ja! De bedlakens en handdoeken zijn standaard in de hut aanwezig. Het is ook mogelijk om badhanddoeken te lenen. Het is belangrijk dat de badhanddoeken aan het eind van het verblijf aan boord weer ingeleverd worden. Meestal mag je badhanddoeken gebruiken aan het zwembad, tijdens excursies of een andere activiteit. Wanneer gasten aan het eind van de cruise niet hetzelfde aantal badhanddoeken inleveren, worden hier kosten voor in rekening gebracht. Het advies is dan ook om tijdig (niet op de laatste dag van de cruise) de badhanddoeken weer in te leveren.
-
Wat zijn de inpaktips?
Houd in ieder geval rekening met de eventuele thema-avonden, gala-avonden en de weersomstandigheden. De inpaktips voor jouw cruise kun je terugvinden op je reisdocumenten. TIP: Pak je handbagage in met de belangrijkste items voor de eerste dag van je cruise. Het kan zijn dat je ruimbagage na de check-in nog niet naar je hut is gebracht, maar pas later op de middag. Denk aan bijvoorbeeld een goed boek, je zonnebril, zwemkleding, telefoonlader, toiletspullen en medicatie.
-
Moet er een internationaal rijbewijs worden aangeschaft voor het rijden in het buitenland?Dit is afhankelijk van de bestemming. In Amerika is dit aan te raden. Dit kun je kopen bij de ANWB.
7. Het leven aan boord
-
Zijn er winkels aan boord?
Ja, er zijn afhankelijk van de grootte van het schip verschillende winkeltjes of een grotere winkel waar je van alles kunt kopen. Terwijl je vaart in de internationale wateren kun je belastingvrij winkelen in de boetieks voor parfumerie, sieraden, tassen, sterke drank, souvenirs en meer. De winkels zijn uitsluitend geopend indien het schip buiten territoriale wateren vaart.
-
Is er een wasserij?
In je hut ligt een tas waarin je je wasgoed tegen betaling kunt afgeven aan de cabin steward. In je hut vind je de verdere informatie hierover. Ideaal trouwens om aan het eind van je cruise hier gebruik van te maken. Zo kun je al je gebruikte wasgoed aan boord laten wassen en krijg je deze perfect gestreken en opgevouwen terug. Dat is nog eens relaxt thuiskomen zonder een enorme stapel wasgoed van je vakantie. ;-)
-
Is de spa en fitness inbegrepen tijdens mijn cruise?
Ja, het is mogelijk om voor een bepaald aantal uur/dagdeel naar de spa te gaan. Vaak is dit tegen betaling. Aan boord kun je wel gratis gebruik maken van de sportschool en apparaten. Indien je mee wilt doen aan een specifieke les of training is dit vaak tegen betaling. Dit zal op dat moment dan ook worden aangegeven.
8. Mobiliteit en toegankelijkheid
-
Ik heb een rolstoeltoegankelijke hut nodig, is dit mogelijk?
Dit is mogelijk! Dit dien je wel voorafgaand bij het bespreken van de reis aangevraagd te worden. De Cruise Specialist kan voor jou kijken welke mindervalide hutten beschikbaar zijn op de gewenste afvaart. Een mindervalide hut mag alleen geboekt worden door personen die dit ook echt nodig hebben. Dit dient middels een Special Request -formulier aangevraagd te worden. Indien een mindervalide hut niet noodzakelijk is, zou het zelfs kunnen zijn dat de rederij ervoor kiest om je een ander hutnummer toe te wijzen.
-
Ik neem een rolstoel of rollator mee voor de lange afstanden, is dit een probleem?
Dit is over het algemeen geen probleem. Wel is het belangrijk dat dit voorafgaand aan de cruise aangemeld dient te worden bij de rederij via een Special Request - formulier. De deur van een hut is vaak niet breed genoeg om met rolstoel naar binnen te gaan. Ingeklapt is dit wel mogelijk. Houdt er ook rekening mee dat je de rolstoel of rollator indien je deze niet gebruikt, in de hut moet plaatsen.
-
Ik neem een rolstoel of rollator mee en heb aanpassingen in de hut nodig, is dit een probleem?
Dit is over het algemeen geen probleem. Houdt er rekening mee dat er niet veel aangepaste hutten aan boord van cruiseschepen aanwezig zijn. Hierdoor zijn deze snel volgeboekt. Informeer hier altijd over voordat je een boeking vast legt bij je Cruise Specialist. Houdt er ook rekening mee dat je de rolstoel of rollator indien je deze niet gebruikt, in de hut moet plaatsen.
-
Is er een verplaatsbare stoel in de hut die kan worden gebruikt tijdens het douchen?
Er is een zitje aanwezig in de hut, echter deze kan niet gebruikt worden onder de douche. Wanneer je hulpmiddelen nodig hebt tijdens het douchen, raden wij aan om een mindervalide hut te nemen of een aanvraag in te dienen voor een zitje onder de douche. Dit dient via een Special Request - formulier aangevraagd te worden bij de rederij.
9. Wijzigen van een boeking
-
De route van mijn cruise is gewijzigd, mag ik nu annuleren of mijn geld terugkrijgen?
De rederij mag altijd een route wijzigen. Zij zijn niet verplicht om hier een reden voor te geven. De redenen kunnen zijn: een onveilige situatie in de haven, weersomstandigheden of andere operationele redenen. Dit is geen reden om kosteloos te annuleren of geld terug te krijgen. De rederij zal ten alle tijden proberen een goed alternatief te vinden. Je dient er rekening mee te houden dat dit kan gebeuren.
-
Kan de prijs van mijn cruise gewijzigd worden?
Op het moment dat de cruise in optie staat of definitief geboekt, dan staat de prijs vast!
-
Er is een aanbieding op mijn geboekte cruise. Kan ik hier ook gebruik van maken?
Dit is in de meeste gevallen niet mogelijk wanneer de boeking definitief is bevestigd. In de reisbranche is het gebruikelijk om te werken op basis van vraag en aanbod. Dit houdt in dat de prijzen kunnen fluctueren en de meeste rederijen werken met dagprijzen.
Coronamaatregelen en beleid
-
Waar dien ik rekening mee te houden i.v.m. Corona?
Voor de meest actuele informatie omtrent de maatregelen m.b.t. het Coronavirus, kunt u de volgende pagina bezoeken: https://www.cruisereizen.nl/reisinformatie
-
Wat wordt er verstaan onder volledig gevaccineerd?
De meeste rederijen volgen de WHO (World Health Organisation) adviezen. Houd er rekening mee dat dit beleid anders kan zijn dan het beleid van het RIVM: Onder volledig gevaccineerd wordt in de meeste gevallen verstaan wanneer je uiterlijk 14 dagen of meer voor vertrek een volledige set vaccinaties hebt ontvangen met een goedgekeurd Covid-19-vaccin in overeenstemming met lokale regelgevingen, waaronder Pfizer, Moderna, AstraZeneca, Janssen. Combinaties van 2 merken, zoals AstraZeneca + Moderna wordt veelal niet gezien als volledig gevaccineerd. Een herstel van Covid-19 besmetting i.c.m. 1 dosis van één merk wordt veelal niet gezien als volledig gevaccineerd (Janssen kan hier een uitzondering op zijn, controleer dit goed) Houd er rekening mee dat de laatste vaccinatie uiterlijk 14 dagen voor vertrek uitgevoerd dient te zijn. Een booster prik wordt geadviseerd. Controleer ook goed op het moment van boeken en vertrek of dit verplicht is. Ook voor kinderen kan er een vaccinatieverplichting gelden, dit verschilt per rederij en per bestemming. In sommige gevallen geldt dit voor kinderen vanaf 5 jaar en in andere gevallen vanaf 12 jaar. Vaccinatiebewijzen moeten geldig zijn voor de duur van de hele cruise.
-
Is een boostervaccin vereist?
In de meeste gevallen is een boostervaccin nog niet verplicht. Wel wordt het ten strengste geadviseerd, daar de regelgeving te allen tijde kan veranderen. Ook is er hiermee zekerheid dat de vaccinatiestatus behouden blijft.
-
Is de vaccinatie ook vereist voor inscheping van kinderen?
Ook voor kinderen kan er een vaccinatieverplichting gelden, dit verschilt per rederij en per bestemming. In sommige gevallen geldt dit voor kinderen vanaf 5 jaar en in andere gevallen vanaf 12 jaar.
-
Welke vaccins worden geaccepteerd?
De meeste rederijen volgen de WHO (World Health Organisation) adviezen. Houd er rekening mee dat dit beleid anders kan zijn dan het beleid van het RIVM: Onder volledig gevaccineerd wordt in de meeste gevallen verstaan wanneer je uiterlijk 14 dagen of meer voor vertrek een volledige set vaccinaties hebt ontvangen met een goedgekeurd Covid-19-vaccin in overeenstemming met lokale regelgevingen, waaronder Pfizer, Moderna, AstraZeneca, Janssen. Combinaties van 2 merken, zoals AstraZeneca + Moderna wordt veelal niet gezien als volledig gevaccineerd. Een herstel van Covid-19 besmetting i.c.m. 1 dosis van één merk wordt veelal niet gezien als volledig gevaccineerd (Janssen kan hier een uitzondering op zijn, controleer dit goed) Houd er rekening mee dat de laatste vaccinatie uiterlijk 14 dagen voor vertrek uitgevoerd dient te zijn. Een booster prik wordt geadviseerd. Controleer ook goed op het moment van boeken en vertrek of dit verplicht is. Ook voor kinderen kan er een vaccinatieverplichting gelden, dit verschilt per rederij en per bestemming. In sommige gevallen geldt dit voor kinderen vanaf 5 jaar en in andere gevallen vanaf 12 jaar.
-
Hoe lang is mijn vaccinatiebewijs geldig?
In de meeste gevallen is je vaccinatiebewijs geldig, zolang er sprake is van volledige vaccinatie. Dit houdt doorgaans in 2x vaccinatie van eenzelfde merk of 1x Janssen. Uw vaccinatiebewijs is geldig tot 270 dagen na uw 2e vaccinatie. Controleer de vervaldatum goed in jouw CoronaCheck-App. Met een boostervaccinatie na eerder volledig doorlopen protocol te hebben heb je extra zekerheid dat je vaccinatiebewijs geldig is en blijft. Vooralsnog is dit geen verplichting. Vaccinatiebewijzen moeten geldig zijn voor de duur van de hele cruise. Controleer goed de voorwaarden van de rederij, want in enkele gevallen kan dit afwijken.
-
Moet ik testen voor vertrek of bij inscheping?
In de meeste gevallen is een negatief testresultaat bij inscheping vereist. Afhankelijk van de voorwaarden dient dit een Antigeen of PCR test te zijn. Houd rekening met het tijdvak waarbinnen dit afgenomen dient te zijn voor vertrek. Dit verschilt van 72 uur tot 24 uur voor inscheping. Houd er ook rekening mee dat het land van vertrek en dus inscheping ook om een negatieve test kan vragen met een bepaalde geldigheidsduur. Probeer deze zodoende dus op elkaar aan te passen. Daarnaast kan er bij inscheping nog een verplichte extra sneltest afgenomen worden door de rederij. Hier zullen geen extra kosten voor berekend worden.
-
Ik heb een herstelbewijs. Is dit geldig?
Dit kan verschillen per rederij en per bestemming, maar in de meeste gevallen niet. Een herstelbewijs is een toegangsbewijs uitgegeven door de GGD na een positieve PCR-test. Controleer goed de voorwaarden van de rederij en het land van aankomst. CruiseReizen.nl adviseert te allen tijde het volledige vaccinatieprotocol te doorlopen.
-
Wat is het verschil tussen een antigeen- en PCR test?
Om te reizen kan er om een negatief testbewijs gevraagd worden. Deze testbewijzen kunnen geleverd worden door RIVM gevalideerde organisaties. Let op, een GGD test wordt niet geaccepteerd als reisverklaring. Een antigeentest is een sneltest, waarbij het resultaat vaak binnen 2 uur (en in veel gevallen sneller) afgegeven wordt. Kies altijd voor een Antigeen test met reiscertificaat. De antigeentest toont bepaalde eiwitten van het virus aan in neus- en/of keelslijm. Zo weet je snel of je nu het virus bij je draagt. De test geeft sneller uitslag dan de PCRpolymerase chain reaction-test maar is wel minder gevoelig. Bij een PCR test ontvang je het resultaat vaak binnen 24 uur (in sommige gevallen sneller of tegen een meerprijs). Kies altijd voor een PCR test met reiscertificaat. De PCR-test toont specifiek stukjes genetisch materiaal van het coronavirus SARSsevere acute respiratory syndrome-CoVcoronavirus-2 aan. Het is de meest gebruikte en meest betrouwbare test. Met een wattenstaafje wordt een uitstrijk genomen uit de neus en keel. Dit gaat naar een laboratorium voor de PCR-test. Bij de PCR-test worden kopietjes van een deel van het virus gemaakt.
-
Moet ik een testbewijs meenemen?
Ja, kies altijd voor een test met reiscertificaat. Print de testuitslag en neem deze mee als bewijs. Het testresultaat zal ook aan je CoronaCheck-App toegevoegd worden, maar neem altijd een fysiek geprint exemplaar mee.
-
Kan ik ook een antigeen zelftest thuis doen en het resultaat meenemen?
Nee, een antigeen zelftest wordt niet geaccepteerd voor inscheping. In geval dat een Antigeentest geaccepteerd wordt, dient dit door een officiële instantie afgenomen te zijn met reisverklaring.
-
Waarom kunnen de regels per rederij en per bestemming en vaarroute anders zijn?
De rederijen hebben zich aan internationale regels te houden. In de meeste gevallen is het beleid opgesteld naar aanleiding van de van het WHO, de Amerikaanse CDC of het ECDC. Deze kunnen afwijken van nationale regels. Daarnaast doet een cruise vaak meerdere havens en landen aan met elk hun eigen regels. De rederijen vertalen deze diverse regelgevingen naar een eenduidig van toepassing zijnde beleid voor vertrek.
-
Ik vertrek al een aantal dagen voor mijn cruise naar het land van inscheping, heeft dit gevolgen?
Ja, dat is zeker mogelijk. Let met name op het vaccinatie- en testbeleid van het land van aankomst en uiteindelijk de regelgeving vanuit de rederij op de dag van inscheping. Valt de dag van aankomst in het land op een andere dag dan inscheping, houdt er rekening mee dat in dat geval het mogelijk kan zijn dat u zich twee keer moeten laten testen. Zowel in Nederland (voor vertrek) en op een andere dag in het land van aankomst (voor inscheping).
-
Waarom zijn de regels anders dan in Nederland?
De rederijen hebben zich aan internationale regels te houden. In de meeste gevallen is het beleid opgesteld naar aanleiding van de van het WHO en de Amerikaanse CDC. Deze kunnen afwijken van nationale regels.
-
Moet ik een mondkapje dragen?
In de meeste gevallen is het dragen van een mondkapje op doorstroom locaties en plekken waar geen 1,5m afstand gehouden kan worden op het schip verplicht voor alle reizigers. Voor kinderen kunnen andere regels gelden. Indien een mondkapje niet verplicht is, dan zal het wel geadviseerd worden.
-
Zijn er nog andere maatregelen waar ik rekening mee kan houden?
Het kan zijn dat de rederij bij het inschepen en tijdens de cruise nog enkele aanvullende maatregelen treft om de veiligheid en gezondheid van de gasten te garanderen. Denk hierbij aan:
- Vaccinatie- en testprotocollen
- Gespreide instaptijden
- Gezondheidsscreening bij inscheping
- Verminderde bezettingsgraad op het schip
- Verhoogde reinigingsmethodes door het geheel schip
- Medisch centrum aan boord
- Mondkapjes op diverse (doorstroom)locaties
- Bediening in de (buffet)restaurants
- Dagelijkse schoonmaak van hut
- Georganiseerde excursies (mogelijk niet vrij van boord lopen)
-
Lastig al die verschillende vereisten, is er een simpel en duidelijk advies?
CruiseReizen.nl adviseert voor al haar reizigers het volledige vaccinatieprotocol (twee prikken) van één merk (Pfizer, Moderna of AstraZeneca) te doorlopen, met boostervaccin waarbij de laatste vaccinatie ten minste 20 dagen voor vertrek uitgevoerd dient te zijn. Daarnaast adviseren wij alle reizigers dat zij bij inscheping een negatieve PCR test resultaat met reisverklaring kunnen tonen welke binnen 48 uur voor inscheping is afgenomen.
-
Wanneer komen de regels te vervallen?
Het verloop van het virus en de maatregelen en regelgeving valt helaas niet te voorspellen. De rederijen zullen in de maatregelen versoepelen wanneer de autoriteiten dit toelaten.
-
Hoe is de cruise ervaring aan boord?
Heel goed, alle maatregelen en voorbereidingen zijn er om aan boord te kunnen genieten van een zorgeloze tijd. Hierbij kun je uiteraard genieten van alle gemakken van wat een cruise te bieden heeft. Denk aan fantastisch eten in diverse specialiteiten restaurants, excellente service, geweldige shows, leuke faciliteiten voor vermaak, goed georganiseerde excursies, unieke bestemmingen en nog veel meer.
-
Ik ben niet gevaccineerd, wat nu?
Wellicht is het nog mogelijk om te voldoen aan het vaccinatieprotocol, neem hiervoor direct contact op met de GGD om een afspraak te plannen. Houd er rekening mee dat de laatste (tweede) vaccinatie ten minste 14 dagen voor inscheping plaats moet hebben gevonden. Is dit niet haalbaar, neem dan zo spoedig mogelijk contact op met de klantenservice van CruiseReizen.nl via het e-mailadres klantenservice@cruisereizen.nl.
-
Ik denk dat mijn vaccinatiestatus mogelijk niet voldoende is, wat nu?
Wellicht is het nog mogelijk om te voldoen aan het vaccinatieprotocol, neem hiervoor direct contact op met de GGD om een afspraak te plannen. Houd er rekening mee dat de laatste (tweede) vaccinatie ten minste 14 dagen voor inscheping plaats moet hebben gevonden en je vaccinatiebewijs gedurende de gehele cruise geldig is. Is dit niet haalbaar, neem dan zo spoedig mogelijk contact op met de klantenservice van CruiseReizen.nl via het e-mailadres klantenservice@cruisereizen.nl.
Situatie Rusland en Oekraine
-
Wat gebeurt er met mijn reis wanneer Rusland of Oekraïne in de vaarroute staat opgenomen?
Door de benauwde situatie in Oekraïne en sancties tegen Rusland hebben de rederijen besloten om de vaarroutes te wijzigen. Wat dit betekent voor uw vakantie, is per rederij en afvaart afhankelijk en wordt u over geïnformeerd.
-
Is het veilig om te cruisen in Noord-Europa?
Ja, het is veilig om te cruisen in Noord-Europa. De veiligheid van de gasten en bemanning blijft te allen tijde prioriteit van CruiseReizen.nl en de rederij. De situatie wordt nauwlettend in de gaten gehouden. Het wijzigen van de vaarroute is preventief en het oorlogsgebied is momenteel natuurlijk nog zeer regionaal en binnen de grenzen van Oekraïne.
-
Kan een rederij de route wijzigen en is dit toegestaan?
Ja, de rederij heeft altijd het recht om een routewijziging door te voeren. Dit staat vermeld op uw boekingsbevestiging en staat opgenomen in de algemene voorwaarden artikel 15. De geboekte reis zal niet in prijs gewijzigd worden.
-
Wat gebeurt er met de al geboekte excursies voor geannuleerde havens?
Alle vooraf betaalde excursies aan wal van de rederij die door de aanpassing niet meer nodig zijn, zullen geannuleerd worden. De betaling zal automatisch worden teruggestort op de oorspronkelijk gekozen betalingsmethode.
-
Al geboekte excursies waarbij de aankomstdag of -tijd in de havens zijn gewijzigd?
Wanneer de aankomstdag of -tijd in een haven gewijzigd is, zal de rederij de excursie aan wal opnieuw inplannen. Wanneer de excursie geen doorgang kan vinden zal dit ook door de rederij geannuleerd worden en automatisch teruggestort worden. De bijgewerkte informatie kunt u terugvinden in de online portaal van de rederij waar u de excursies ook oorspronkelijk had bijgeboekt.
-
De rederij heeft de haven gewijzigd naar een dag op zee, blijft dit zo?
Veel rederijen zijn op dit moment nog in gesprek met diverse havens voor een alternatief en mogelijk dat dit later nog bevestigd zal worden. Indien hier geen haven voor in de plaats komt maar een dag op zee blijft, dan kunt u natuurlijk genieten van alle geweldige faciliteiten aan boord van het schip.
-
Ontvang ik een nieuwe boekingsbevestiging?
Ja, wij zullen u een nieuwe boekingsbevestiging sturen met de nieuwe vaarroute van uw geboekte reis.
-
Moet ik nog steeds mijn restantbetaling voldoen?
Ja, de betalingscondities blijven ongewijzigd. De datum waarop u de restantbetaling dient te voldoen, kunt u terugvinden op uw boekingsbevestiging bij de betalingsgegevens.
-
Mag ik mijn reis omboeken naar een ander vaargebied?
Ja, het is mogelijk om uw reis om te boeken naar een ander vaargebied of datum. Samen kunnen wij met u kijken naar gewenste alternatieven o.b.v. de huidige (dag)tarieven en promoties. De bestaande promoties, kortingen, bonus Future Cruise Credits en OnBoardCredits komen te vervallen. Wij adviseren u om de gewenste omboeking per mail te sturen naar klantenservice@cruisereizen.nl. Bovenstaande is altijd op aanvraag bij de rederij en in afwachting van administratieve handelingen.
-
Kan ik mijn reis kosteloos annuleren?
De rederij heeft het recht een routewijziging door te voeren en doet er alles aan om een goed reisalternatief te vinden voor de reizigers in deze onvoorziene omstandigheden. Veiligheid zal te allen tijde de hoogste prioriteit zijn. Bij een vrijwillige annulering zijn de annuleringskosten voor de reiziger. De bestaande promoties, kortingen, bonus Future Cruise Credits en OnBoardCredits komen te vervallen.