Cruiserederijen
bouwen tegenwoordig het ene na het andere imposante en adembenemende
cruiseschip. Toch is er een project van Carnival Cruise Line dat zijn gelijke
nog steeds niet kent. Het was rond 2004 dat Carnival Cruise Line aan een nieuwe
klasse van cruiseschepen begon te werken, namelijk Project Pinnacle. Het
prototype van deze klasse was zijn tijd zo vooruit dat het faciliteiten bevatte
die zelfs vandaag de dag nog niet in de cruisewereld terug te vinden zijn. Het
Carnival cruiseschip werd uiteindelijk nooit gebouwd, maar toch nemen we jullie
graag even mee terug in de tijd om de te gekke opties, innovaties en
faciliteiten van dit cruiseschip op een rijtje te zetten. Het Pinnacle
cruiseschip zou immers tot op heden een van de meest ongelofelijke
cruiseschepen zijn geweest.
De cruiseschepen uit
de Pinnacle klasse zouden meer dan 200.000 bruto ton wegen. Met afstand de
grootste cruiseschepen in die tijd. Het grootste Carnival cruiseschip op dit
moment weegt ‘slechts’ 133.500 ton. De schepen zou daarnaast ook meer dan 5000
passagiers kunnen vervoeren. Aangezien de cruiseschepen groter dan ooit waren,
kwam Carnival met een idee dat we vandaag de dag nog steeds niet gezien hebben.
De schepen hadden immers een inventief en innovatief systeem om mensen te
vervoeren. Het systeem bestond uit een monorail op de dekken 2 en 16 die
helemaal rond het schip ging. Via een liftsysteem kon je ook met de monorail
van dek 2 naar dek 16 of omgekeerd. Het zou de passagiers niet alleen helpen om
van de ene naar de andere kant van het schip te geraken, maar het zou ook een
wonderbaarlijk panorama over de oceaan opleveren.
Brede promenadedekken, indrukwekkende waterglijbanen en imposante atriums
Er zou ook een groot publiek dek aanwezig zijn met daarop een immense
binnenruimte. Deze ruimte zou allerlei zaken herbergen… gaande van klimmuren
tot heuse Cirque du Soleil-shows. Het promenadedek op haar beurt was extra
breed en had alles gaande van loungehoeken tot een stromende rivier. Inderdaad,
het cruiseschip zou een rivier hebben gehad. Vele cruiseschepen van vandaag
zoals de Carnival Vista Klasse en de MSC Seaside hebben extra brede
promenadedekken, een idee dat haar oorsprong kent in de Project Pinnacle
klasse.
Op de bovenste dekken zou een binnen-buitenzwembad geïnstalleerd worden
met in het midden een kunstmatige berg met ingebouwde waterglijbanen. De
ultieme plek voor families. De achterzijde van de berg zou een klimmuur hebben.
Daarnaast zouden de schepen ook twee immense atriums tellen, eentje vooraan en
eentje achteraan de cruiseschepen. Het zou de grootste Carnival Funnel op zee
zijn geweest.
De achterzijde van het cruiseschip tot slot zou in twee gedeeld worden,
zoals we nu bij de Oasis klasse kunnen zien. Er zouden hier ook twee
indrukwekkende waterglijbanen naar beneden in een infinity zwembad lopen.
Het einde van het Pinnacle Project
Maar waarom heeft Carnival Cruise Line deze schepen dan nooit laten
bouwen? Wel, de euro steeg op dat moment zo snel in waarde ten opzichte van de
Dollar dat de cruiseschepen te duur werden om nog gebouwd te worden. Carnival
Cruise Line besloot dan ook in 2005 om het Pinnacle Project voorgoed op te
bergen.