De afgelopen maanden en zelfs jaren zijn er al heel wat bedrijven geweest, die aangaven dat ze van plan waren het eerste Chinese cruiseschip te bouwen. Tot hiertoe bleef het bij loze woorden, maar daar zou nu wel eens verandering in kunnen komen. Het Chinese staatsbedrijf China State Shipbuilding Corporation (CSSC) is immers een nieuwe speler op de cruisemarkt die nu alles in het werk gaat stellen om dit eerste Chinese cruiseschip eindelijk te water te kunnen laten.
Chinese cruisemarkt kent snelle groei
Hu Wenming, directeur van CSSC, gaf aan dat het bedrijf door de jaren heen de nodige kennis en expertise met betrekking tot de bouw en het management van grote cruiseschepen heeft opgebouwd. “De Chinese markt heeft meer dan een luxe cruiseschip nodig en daarom is de succesvolle bouw van het eerste Chinese cruiseschip van cruciaal belang,” benadrukt Hu. Hij voegde er nog aan toe dat de Aziatische cruisemarkt een zeer sterke groei kent en dat China de snelst groeiende cruisemarkt in de regio vormt. Verwacht wordt dat Chinese cruisepassagiers tegen 2020 om en bij 50% van alle cruisepassagiers ter wereld zullen vertegenwoordigen. Volgens Hu is het daarom zo belangrijk dat China tegen dan in staat is haar eigen cruiseschepen te bouwen.
Remember het cruiseverhaal van Clive Palmer
Hoewel de plannen van CSSC om een eigen cruiseschip te bouwen door het Ministerie van Industrie en Technologie en door de stad Shanghai gesteund worden, is en blijft het koffiedik kijken of dit bedrijf dan eindelijk wel het eerste bedrijf wordt dat wel degelijk een Chinees cruiseschip zal bouwen. Het verhaal van de Australische mijnmagnaat Clive Palmer ligt ons immers nog vers in het geheugen. De man was namelijk van plan om een heuse vloot van luxe cruiseschepen, waaronder een Titanic-versie van de 21ste eeuw, te bouwen. Palmer bevestigde dat hij een contract met het Chinese staatsbedrijf CSC Jinling Shipyard had ondertekend, maar tot op heden moet de eerste hand aan de Titanic II nog gelegd worden.
Het is maar een van de vele Chinese ambitieuze cruiseverhalen die de afgelopen jaren van tijd tot stond opdoken.